Kansrijke interventie

De ADAPT-interventie, doorontwikkeld vanuit het MATCH-project, is door het NRO aangemerkt als kansrijke interventie. Deze aanpak versterkt de differentiatievaardigheden van leraren in groep 3 t/m 8. Het onderzoek naar de effectiviteit van ADAPT is in schooljaar 2025-2026 van start gegaan. Scholen kunnen zich niet meer aanmelden, maar de opbrengsten en inzichten worden de komende jaren gedeeld.

De ADAPT-interventie is ontwikkeld vanuit het MATCH-project en richt zich op het versterken van de differentiatievaardigheden van leraren in groep 3 t/m 8. Deze interventie is door het NRO aangemerkt als kansrijke interventie.

In ADAPT volgen intern begeleiders of kwaliteitscoördinatoren een intensieve training en begeleiden zij hun collega’s bij klassenbezoeken en reflectiegesprekken. Leraren nemen deel aan teambijeenkomsten waarin zij samen werken aan praktische en betekenisvolle manieren om differentiatie in hun lessen vorm te geven. De aanpak sluit nauw aan bij de fasen en principes uit Differentiëren in 5, 4, 3….

Het onderzoek naar de effectiviteit van ADAPT is gestart in schooljaar 2025-2026. Nieuwe scholen kunnen zich daarom niet meer aanmelden. De komende jaren worden de opbrengsten van het onderzoek gedeeld, zodat scholen in heel Nederland van de inzichten kunnen profiteren.

Ontwikkeling en uitvoering
De ADAPT-interventie is ontwikkeld door Hogeschool KPZ, de Universiteit Twente en de HAN. Het onderzoek wordt uitgevoerd door de Vrije Universiteit Amsterdam en Hogeschool iPabo, en gefinancierd door het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO).